top of page
  • תמונת הסופר/תdanale01

ימים ראשונים של הנקה - חלק א׳

עודכן: 21 בנוב׳ 2018

אפשר לקבל החזרים מהקופה על יעוץ הנקה, הנקה כבר בשעות הראשונות יכולה לעזור במניעת קשיים בהמשך, הלילה השני לאחר הלידה ממש חשוב להנקה - בכתבה זו, שלה שני חלקים, תקבלי תמונה מלאה על תחילת ההנקה (שווה לקרוא את הכתבה סמוך ללידה)




כמו דברים נוספים שמרכיבים את המציאות של לאחר הלידה, גם ההנקה איננה עוד דבר פשוט/טבעי/אינסטינקטיבי/מה הבעיה למי שלא חיה בשבט, בקהילה רב דורית צפופה או שהתמזל מזלה ללוות באופן צמוד חווית הנקה ראשונית של אישה קרובה מאד לליבה.


ראשית, עצם ההחלטה להניק היא לא נחלת כל הנשים כולן. יש שבוחרות מראש לא להניק. יש שהיו רוצות אך אסור להן. יש שרוצות אך לא מצליחות. משום מה, בחירותיה של אישה בתחום זה פרוצות להתייחסויות פולשניות ולא מותאמות של הסובבים אותה. ולכן, בבקשה, הגנו על עצמכן מהתייחסויות שכאלה. זה באמת לא מעניינו של איש (או אישה) כיצד את בוחרת להאכיל את פרי בטנך.


אם החלטת להניק, יש כמה דברים שכדאי לך לדעת עוד לפני הלידה:


1. את לא לבד. יש יועצות הנקה. זהו מקצוע שנלמד ברצינות גדולה, בהרבה שעות לימוד ועוד יותר שעות סטאג'. יועצת הנקה מוסמכת IBCLC עוברת מבחני הסמכה בינלאומיים ומחוייבת בהמשך לימוד ובחינה לכל אורך שנות עבודתה. יש גם מדריכות הנקה, שגם הן לומדות ואם גם אינן מחוייבות בשעות סטאג' ובחינות בינלאומיות - רובן ממש מצויינות.

דעי שיש אפשרות להפגש עימן לפני הלידה כדי להתכונן להנקה.


2.לא לוותר על הדרכה עם התינוק. בבתי היולדות יש יותר ויותר אחיות שעברו הכשרה והן יועצות או מדריכות הנקה. הן שם כדי לתמוך במי שבוחרת להניק. עמדי על זכותך לקבל הדרכה ולהגיע הביתה עם ידע בסיסי שרכשת באופן פיזי ולא תיאורטי...


3.יש החזרים מקופות החולים. אני ממליצה בחום להזמין ייעוץ מוקדם, מיד עם הופעת

כאב או אתגר בהנקה. התערבות מהירה מקצרת את זמן אי הנוחות. הרבה יולדות זכאיות

להחזרים מקופת החולים בגין ייעוץ הנקה. בידקי אם גם את ביניהן ואם יועצת ההנקה

שבחרת מוכרת לצורך החזר שכזה.


4. לנסות לא לוותר על הנקה ממש מההתחלה. אם ילדת במועד והתינוק ואת מרגישים טוב, קרוב לוודאי שהוא יונח עליך מיד לאחר הלידה. מומלץ מאוד להניק כבר אז, במידת האפשר תוך מגע עור לעור, ללא חציצת בגדים. התינוק בדרך כלל עירני בשעה הזאת ויצליח לינוק. בדרך כלל לא תהיי לבד בזמן הזה ותוכלי להעזר במיילדת או בדולה, דבר שיגביר את הביטחון שלך. גם אם ילדת בלידה קיסרית, ותבקשי להניק את התינוק שלך, יעשה מאמץ לאפשר זאת בהקדם האפשרי ברוב בתי החולים. ההנקה המוקדמת הזאת לא רק מניחה יסודות להמשך ההנקה ומתחילה את תהליך ההיקשרות בינך ובין התינוק, אלא גם עוזרת בפליטת השילייה ובכיווץ הרחם והפחתת הסיכון לדימום.


עם זאת, אם מי מכם לא במיטבו, והנקה בשעת החיים הראשונה לא מתאפשרת, זה לא אומר שלא תהיה הנקה מצויינת בהמשך.


5. התכונני ללילה השני. ראשית ההנקה היא מערכת שמורכבת מאלמנטים פיזיים, פיזיולוגיים ורגשיים. טוב לה שתעשה באינטימיות (ללא אורחים...), בשקט, כשלאמא נוח ככל האפשר. טוב לה כאשר האמא והתינוק מצויים ביחד ללא הפרדה. ו...היא מאתגרת. בלילה השני לחייו של התינוק, למשל, לרוב לא תישני בכלל. אם תוכלי להיערך לכך ולנוח ככל האפשר לפני הלילה השני ואחריו - זה יהיה נהדר.


6. דאגי לצרכיך הבסיסיים. כדאי להיערך עם בקבוק מים, כזה עם פקק נשלף שאפשר לשתות ממנו בקלות ביד אחת. הנקה מצמיאה מאוד מאוד. אני ממליצה להתארגן גם עם אגוזים, פרי יבש, כל מה שלא מכביד על העיכול שלך ואפשר לאכול ביד אחת, ללא עזרה, גם כשאת מניקה..

דבר נוסף - בזמן ההנקות הראשונות (ואף בשבועות הראשונים להנקה) יתכן שתחושי מעין ערפול חושים, עייפות גדולה שנופלת עלייך במהלך ההנקה. זה טבעי וקשור במערכת ההורמונלית (וגם בזה...שאת עייפה!).


7. לא לוותר על הקולוסטרום. עד היום השני או אפילו השלישי לאחר הלידה אל תצפי לחלב. בימים הראשונים התינוק זקוק לקולוסטרום שהוא נוזל צהבהב וסמיך בעל תכונות מופלאות, תזונתיות וחיסוניות. הוא מתאים בדיוק לילוד, גם בכמות: הקולוסטרום מופק בכמות קטנה ובהתאם לנפח קיבתו של תינוק ביממה הראשונה, כ-5 סמ"ק (כפית אחת). אם התינוק לא נצמד ויונק היטב או אם הוא מתעייף ונרדם מיד, אפשר לסחוט קולוסטרום לכפית נקיה ולתת לו למצוץ וללקק אותה.


8. זיכרי: התינוק עושה בדיוק מה שהוא צריך לעשות. יתכן שהתינוק יבלה זמן רב על השד. אין זה אומר שהוא לא מקבל מספיק אוכל. הוא עושה בדיוק מה שהוא צריך לעשות: מרגיע את עצמו במציצה, מפעיל בכך את מערכת העיכול שלו שמפנה את המקוניום שממלא את מעיו, וגם מעודד את תחילת ייצור החלב.


9. מטרת על: למנוע גודש בשד. החלב יגיע בהדרגה ביום השני, השלישי, ואולי יתעכב לאחר לידה קשה או קיסרית. צבעו ומרקמו יהפכו בהדרגה מצהוב סמיך לצהבהב וללבן נוזלי יותר ויותר. תתחילי לחוש מלאות בשדיים ויתכן שאף יתחיל לטפטף חלב, במיוחד כשתשמעי את התינוק שלך בוכה ואולי גם אם רק תחשבי עליו...מכאן ואילך המטרה היא להזרים את החלב: שד גדוש הוא שד מכאיב אבל גם שד שמייצר פחות חלב. השתדלי לעזור לחלב לזרום, אם לא ביניקה (שלעיתים בימים הראשונים עדיין לא יעילה דייה) - בסחיטה או בשאיבה. אם תצליחי להיוועץ באשת מקצוע עוד לפני שהגודש יהפוך למשמעותי ומכאיב, לפני שהפטמות פצועות, זה יהיה מצויין.


10. באיזו תנוחה להניק? איך שנוח לך. האחיות תומכות ההנקה, המיילדת או הדולה יראו לך כיצד להגיש את השד לתינוק כך שיתפוס אותו היטב ויתחבר באופן יעיל. תוכלי לשכב מוגבהת על כר ופשוט להשכיב את התינוק עלייך, לערסל, להניק בשכיבה על הצד, אפשר בישיבה במיטה או על כורסא - יש אפשרויות רבות. אם לא נוח לך באופן אחד, תימצא תנוחה יעילה יותר.


11. מיצאי דרכים עדינות להעיר את התינוק להנקה. תינוקות צעירים מתעייפים במהירות. תמונה אופיינית: תינוק בן יומיים בוכה מאוד מאוד, רעב כל כך כל כך. הפטמה המיוחלת בפיו, הוא נרגע, יונק בשקיקה לדקה ו...נרדם. מה עושים? עוזרים לו "להיות בעניין": הכי טוב - פשוט להפשיט אותו ולהניח אותו במגע של עור לעור על בית החזה החשוף של אמא. בלי מחיצות בכלל כאשר אמא ותינוק מכוסים שניהם בשמיכה. אם לא עור לעור, אפשר לחשוף כתף של תינוק, למשש את כפות הרגליים שלו ולגעת בלחי שלו, דבר שמפעיל את הרפלקסים שמקדמים יניקה. בכל מקרה, כדאי להחליף חיתול בין הנקה משד אחד לשני, ולא לפני ההנקה. זה מבטיח שהתינוק יתעורר שוב ויינק.


749 צפיות0 תגובות
bottom of page