top of page
  • תמונת הסופר/תmichalagross

במזל תאומים


הייתה זו הפעם הראשונה בה ליוויתי אם לאחר לידת תאומים באופן מקצועי.

למדתי הרבה על ליווי כזה עוד קודם אבל כמו שקורה עד היום, כל כך הרבה שנים אחרי שהתחלתי ללוות משפחות אחרי לידה, הרבה יותר למדתי מאמא שלהם, מהם, מאבא שלהם ומסבתא שלהם...

נפגשתי עם אמא שלהם לקראת סוף ההריון וכשבאתי אליהם אחרי הלידה הם היו ממש קטנטנים. וממש דומים. כיאה לתאומים זהים.

אני זוכרת קצת מבוכה בהתחלה – מה יהיה אם אתבלבל ביניהם? כל אחד מהם הוא עולם. אמא שלהם, למשל, לא מבינה מה הבעיה להבדיל ביניהם. בעיניה הם שונים לחלוטין. אני נזכרת שכשהיו בבטן, ידעה בדיוק איפה כל אחד מהם נמצא בכל רגע ואת ההבדלים האישיותיים ביניהם. כעוברים. מאז ליוויתי עוד הרבה מאד משפחות עם תאומים. מסתבר שהיא לא היתה יוצאת דופן. ככה זה ברוב המקרים. מבדילים ביניהם בבטן וממש לא מתבלבלים ביניהם כשהם בחוץ.

כדי לפתור את המבוכה שלי עשיתי לי כלל. מיד כשפתחו לי את הדלת בבוקר בררתי מי הוא מי ושיננתי הבדלים ביניהם בעיקר על פי צבע הבגד היומי...

אז מה מיוחד בבית שנולדו בו תאומים?

הרבה פרקטיקה. ממש כמו אחרי לידת תינוק אחד אבל בבת אחת בכל הכח. החדשות הטובות הן שאמא טרייה לתאומים חווה פחות בדידות. יש יותר סיכוי שתקבל תמיכה ולא תישאר לבד לאחר הלידה. בזמן הראשוני הזה הנשמה תתארגן לארגון: הרבה תאומים ישנים טוב יותר, בהרבה בתים תהיה שגרה ברורה יותר בשלב מוקדם ויהיו "נהלים" או הרגלים שיקלו את יצירת השגרה.

על הרצפה. כח הכובד משפיע על אמא שנושאת תאומים באופן קיצוני יותר. זה עניין פיזיקלי. ההשפעה עדיין עוצמתית גם אחרי הלידה. לא רק שהגוף של אמא עבר חוויות מאתגרות של הריון ולידה ושלעיתים אפילו היתה מרותקת למיטה לקראת סוף ההריון וגופה נחלש, כעת יש שני תינוקות לשאת, להאכיל, להעביר ממקום למקום. אחת ההמלצות הראשונות שלי - רדו לרצפה. סדרו לכם מרחב רב שימושי שבבסיסו משטח פעילות גדול. יכולה להיות עליו "אוניברסיטה" או מעט צעצועים שמתאימים לתינוקות שלכם עכשיו, "נחשוש" , אבל גם אביזרי החתלה ובגדים להחלפה ואם צריך – תמ"ל ובקבוקי מים מוכנים. אם התינוקות יונקים וצריך תמיכה כמו כרית הנקה, (שעוזרת גם אם התינוקות אינם יונקים), אם צריך – משאבה ובקבוקים מחוטאים. וגם - מים לשתיה (רצוי בבקבוק עם פיית ספורט שאפשר לשתות ממנו ביד אחת) וקופסא עם איזשהו אוכל כמו אגוזים או פירות או כל מה שיתן אנרגיה איכותית ברגעי מחסור. כדאי שתהיה שם גם כרית ואולי גם שמיכה בהישג יד. יכול להיות שאפשר יהיה לתפוס שם נימנום...בקיצור – מה שיאפשר לך "לחיות" במפלס הקרקע, בלי להתכופף, לשאת, להניח, לקום יותר ממה שממש חייבת.

עזרים טקטיים. כבר מההתחלה, חשוב שיהיה מקום או מקומות להניח בהם תינוק אחד בזמן שהשני מטופל – טרמפולינה, ערסל (אני הכי אוהבת "ניע-נוח"), פוף גדול שאפשר לייצר בו קן.

שמיכות עיטוף – יעזרו להשרות שלווה ממושכת יותר, גם בשלב שבו מופיע הקוליק (גזים) וגם כשנרצה שתינוק אחד (או שניים) יישנו בשלווה לא על הגוף שלנו, ולו לזמן מה.

מנשא – חשוב ממש. מנשא שמתאים לנשיאת תאומים או שני מנשאים שיהיו נוחים לשני אנשים...

בקבוקים – במידה והתינוקות לא ניזונים בהנקה בלבד, יהיה צורך ביותר בקבוקים מאשר לתינוק אחד. מכאן, שגם הסטריליזציה תיקח יותר זמן. חשוב להשקיע בסטריליזטור למיקרוגל או סטריליזטור חשמלי. לנסות לדאוג לסטריליזציה של בקבוקים בדרך אחרת יקח יותר מדי אנרגיה. במידה ומשתמשים בתמ"ל – אפשר להכין מבעוד מועד כמה בקבוקים שעברו סטריליזציה עם מים בכמות מדוייקת על מנת לא "לבזבז זמן" בבואכם להכין בקבוק לתינוק כועס (או לשניים בו זמנית... ).

יומן. היומן המודפס, שהוא בעצם טבלה, שפגשתי לפני 13 שנה כבר הגיע איתי לאינספור בתים וזוגות תאומים לאורך השנים. כשנולד תינוק אחד, יש שנעזרים בכתיבה מדוייקת של ארוחות, החלפות, נימנומים וטיפולים ויש כאלה שלא. כשיש תאומים – זה פשוט הכרחי. לפחות בהתחלה. לא פשוט לזכור באופן אחר מי אכל כמה, מתי, מאיזה צד, מתי החליפו לו ואם עשה קקי או לא. ואם קיבל ויטמין. זה מאתגר גם עם תינוק אחד כשעייפים ולא מיומנים, על אחת כמה וכמה – עם שניים.

תזמונים. הנה משהו אינדבידואלי: יש משפחות שחשוב להם לתזמן האכלה באותו זמן ובכך לאפשר להורים שינה בין ארוחות ויש כאלה שמעדיפים להאכיל כל תינוק לחוד. בכל מקרה – אפשר לנסות בעדינות לשנות לוחות זמנים.

סידורי שינה. מכיוון שישנה הנחיה של משרד הבריאות לשינה של תינוקות רכים בחדר ההורים, שאלת סידורי השינה תלויה במקרים רבים במקום שיש בחדר...מבחינת התינוקות, מנסיוני, שינה במיטת תינוק אחת, לרוחב המיטה, היא פיתרון טוב. לא רק שהם לא מפריעים זה לזה (כפי שהורים חוששים לעיתים) אלא שהקירבה ביניהם משרה עליהם יותר שלווה בדרך כלל.

מערכת תמיכה. היא חיונית לאחר לידת תאומים. אי אפשר להפריז בצורך בעזרה. כל מי שיכול לתת כתף מבורך (ומרוויח הסנפה של תינוק מתוק), בני משפחה, חברים או תמיכה בתשלום. מעבר למענה לשני תינוקות בו זמנית, כל כך חשוב לעזור גם לאמא להתחזק - לנוח, לטפל בגוף שלה שעבר זה עתה חוויה הרואית, וגם לדבר, לחשוב ביחד, למקם את הנשמה מחדש. ולאכול! כל כך לא ברור מאליו העניין הזה של לשבת בשקט ולאכול אוכל מזין כשיש לך תאומים קטנים! עד היום, אני זוכרת את הסלט שהיינו מכינות ביחד, על עליו ואגוזיו, בפעם הראשונה שליוויתי משפחה עם תאומים לפני 13 שנים.

63 צפיות0 תגובות
bottom of page